Oh nee, weer een abonnement!

Er was ooit een tijd, nog niet eens zo lang geleden, dat je enkel een telefoonabonnement had. En misschien een abonnement op een tijdschrift. Misschien. Al de rest betaalde je in 1 keer, en enkel wanneer je het echt nodig had.

Vandaag de dag is stilaan alles enkel nog verkrijgbaar in abonnementsformules: Netflix, Spotify, Photoshop, toegang tot clouddiensten, je maaltijden via HelloFresh, noem maar op en binnenkort zal je waarschijnlijk zelfs een abonnement nodig hebben om de rijhulpsystemen van je wagen te mógen gebruiken. 

Het is dus niet abnormaal dat er een zekere moeheid optreedt tegen al die abonnementsformules, zeker als je dan ook nog eens het gevoel krijgt dat je dergelijke abonnementen heel gemakkelijk kan activeren, maar slechts zeer moeilijk terug kan stopzetten.

Er zijn dan ook helaas veel te veel voorbeelden van abonnementsdiensten die klanten koste wat kost voor een langere tijd aan zich willen binden. Ofwel door te werken met stilzwijgende jaarlijkse verlengingen, ofwel door een administratieve kost op te leggen voor stopzetting binnen een bepaalde termijn, nog andere diensten eisen dat een contract enkel telefonisch kan worden stopgezet, wat voor velen al een drempel vormt en als je dan eenmaal ertoe bent gekomen om te bellen, trachten ze je natuurlijk op allerhande manieren te overtuigen om tóch klant te blijven…

En ondanks alles wat hierboven beschreven werd, is PostMyBeer toch vooral óók een abonnementsservice? Ja, dat klopt. En wel omdat ik ervan overtuigd ben dat een abonnementsservice, indien het correct aangeboden en geïmplementeerd wordt, wel degelijk een meerwaarde kan bieden aan het product dat aangeboden wordt.

Met correcte aanbieding en implementatie bedoel ik dat er geen obstakels voor je voeten worden gegooid op het moment dat je je abonnement zou willen pauzeren of zelfs annuleren. Natuurlijk vind óók ik het jammer als je als klant zou vertrekken, maar ik heb liever een tevreden ex-klant, dan een ontevreden gedwongen klant. Pauzeren en annuleren van je abonnement heb ik dus zo simpel en rechtlijnig mogelijk trachten te maken:

  • Wil je de volgende maandbox liever niet ontvangen? Geen probleem: je kan gewoon de betaling voor die bewuste maandbox even overslaan. Je ontvangt geen box voor die maand, maar de betaling voor de maandbox die daarna komt blijft gewoon geprogrammeerd, zodat je je hier dus geen zorgen over hoeft te maken. 
    Hoe doe je dit? Je logt in* op je account op de website van PostMyBeer. Vervolgens kies je voor subsciptions:

    Eenmaal op de pagina van je abonnement, kan je je geplande betalingen zien. Het volstaat om op ‘skip payment’ te klikken om ervoor te zorgen dat de betaling wordt overgeslagen.
    Natuurlijk ontvang je dan ook geen nieuwe box voor die maand, maar dat was net de bedoeling, niet?

  • Wil je gedurende een langere periode (bijvoorbeeld omwille van een lange reis of wat dan ook) geen box ontvangen? Je kan dan uiteraard ook meerdere betalingen overslaan, of je kan je abonnement ook gewoon even pauzeren. De werkwijze om je abonnement te pauzeren is quasi dezelfde als hierboven beschreven, alleen kies je nu voor de oranje knop ‘Pauzeer mijn abonnement’.
    Dit moet je wel nog even bevestigen, maar dat is eerder om ‘mis-kliks’ te voorkomen dan wat anders. Je abonnement is nu gepauzeerd, wat wil zeggen dat er geen betalingen zullen worden uitgevoerd, net zolang tot je je abonnement weer activeert. Dat laatste mag je dan uiteraard niet vergeten! 

  • Als alternatief voor het pauzeren kan je eventueel ook gewoon de frequentie van leveringen (en dus de betalingen) aanpassen. Opnieuw dezelfde werkwijze, maar kies nu voor 'bewerken' naast de Items.

    Je kan nu een andere frequentie van de box kiezen, bijvoorbeeld om de 3 maanden in plaats van maandelijks. Even bevestigen, en klaar.  

  • En wil je tot slot toch je abonnement volledig annuleren? Ook hiervoor is de werkwijze quasi dezelfde, alleen kies je nu niet voor de oranje knop, maar voor de rode knop.

    Ook hier ga je wel weer even moeten bevestigen, en mogelijk vragen we ook naar een reden waarom je wil annuleren. Dit is echter niet om je te overtuigen om alsnog te blijven (ik ga er van uit dat als je zou willen blijven, maar er is toch iets dat je mateloos stoort aan onze dienstverlening, dat je me hiervoor wel even contacteert zodat ik dit kan nakijken en hopelijk zelfs kan verhelpen), maar enkel om de service van PostMyBeer verder te kunnen verbeteren. Elke feedback is immers waardevol, zelfs als die komt van een annulatie-reden.

  • En mocht een abonnement nu toch echt niets voor jou zijn, dan zijn er nog de prepaid-paketten, waarbij je op voorhand een vaste prijs betaalt voor een vast aantal gegarandeerde leveringen. 

Wie de ‘Over Ons’-pagina op de website van PostMyBeer heeft gelezen, weet dat 1 van de kernwaarden die ik met PostMyBeer wil uitdragen transparantie is. En met bovenstaande manieren hoop ik met PostMyBeer de abonnementsmoeheid enigszins tegen te gaan en een dergelijke formule op een correcte, eenvoudige en transparante manier aan te bieden.

En ik hoop dat stilaan ook alle andere services dit voorbeeld gaan volgen.  

Schol!

Koen Daalman

 

*ook het inloggen hebben we zo eenvoudig mogelijk proberen te maken. Mocht je toch een issue hebben met de login en wachtwoord, en lukt het je ook niet om het wachtwoord te resetten? Dan kan je via deze link een email naar jezelf laten versturen (dit moet wel naar hetzelfde e-mailadres zijn als degene die je gebruikt hebt om een account te maken) In die email zit dan weer een link die je rechtstreekse toegang geeft tot je abonnementen. 

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.